zondag 7 november 2010

week 1 november


 Deze week was er de on-arrival training. Een samenkomst met alle EVS vrijwilligers van Tsjechië, waar er meer uitleg gegeven wordt over EVS, de mogelijkheden van EVS en waar je andere vrijwilligers kan ontmoeten. De groep was heel divers, er waren mensen van litouwen, rusland, turkije, polen, ukraïne, servië, duitsland, spanje, belarus, armenië en zelf iemand van brazilië.

Ik kon er niet vanaf het begin bij zijn, omdat ik met een keelonsteking zat en ik van de john cleese-lookalike dokter bedrust kreeg voorgeschreven. Het bezoek aan de dokter was toch ook iets speciaals. Je yag duidelijk dat hij niet zoveel zin had om te werken op een zondag en dat hij al snakte naar zijn rookpauze voordat hij begonnen was met werken. Een rokende dokter, dat heb ik altijd al grappig gevonden.
Hoe dan ook, ik werd dus onderzocht enzovoort en er werd me de diagnose angina gegeven. Een redelijk zware antiobitca werd me voorgeschreven,
Hoe dan ook, toen ik via mijn goede vriend en tsjechische tolk wilde vragen hoe het kwam dat ik een tweede angina had in zo een korte tijd en als het misschien iets te maken had met mijn allergie, reageerde hij met ˇ ja, waarom moet ze dat weten ?ˇ
zoiets als, neem je pillen, stel vooral geen vragen en wees braaf :) en weg was de dokter, naar zijn sigaretje.
  na enkele dagen was ik weer de oude en kon ik vertrekken naar Rozmberk !








 Deze foto§s zijn getrokken in cesky krumlov. Een stadje beschermd door het unesco erfgoed.
een paradijs voor kunstenaars, vol met ateliers en mooie kleine straatjes. Een echt pareltje !

In de avond was er ook een kampvuur. Enkele mensen vroegen me al naar de politieke situatie in Belgi§e, en als ze nu gingen splitsen en als ik dat een goed idee vond.
Ook was er een spanjaard die het grappig vond dat ik steeds ´ja, ja´ zei wanneer ik aan het luisteren was of sprak(als tussenwerspel). De Tsjechen doen dit ook dikwijls, het wilt namelijk hetzelfde zeggen als in het Nederlands. Deze gewoonte heb ik dus een beetje overgenomen en ik doe dit nog onbewust als ik met engelstalige personen praat. ´Ja´ in het spaans wil namelijk ´ik´ zeggen. Hij dacht dus dat ik hele de tijd over mezelf bzig was, haha.
Ookl ben ik door de aanwezige fransen te weten gekomen dat er in frankrijk veel mopjes over domme belgen gemaakt worden.








 Deze fotoś zijn getrokken in Rozmberk, in de zuid bohemen, waar de on-arrival training plaatsvond. Mooi pareltje van een landschap, niet ?



en als afsluiter ... vandaag hebben m en ik een confituurtaart gemaakt ! mooi gelukt, al heb ik vooral gekeken en heeft m de taart gemaakt, want dat had ik nog nooit gedaan. Maar mm, ik denk dat er nog een stukje over is beneden, ik ga maar eens gaan kijken voordat M alles opgegeten heeft :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten